Om oss och rosa bandet

Bröstcancerföreningen Örnsköldsvik, är ansluten till Bröstcancerförbundet.

Bröstcancerföreningen Örnsköldsvik är en ideell organisation, som bildades år 1984. Vi har idag cirka 200 medlemmar. Tillsammans med våra systerföreningar i länet, Bröstcancerföreningen Olivia Medelpad samt Bröstcancerföreningen Ådalen, har vi närmare 700 medlemmar vilket bildar en stark organisation för påverkan.

Bröstcancerföreningen Örnsköldsvik har en egen Facebook sida samt ett Instagram konto.

Bröstcancerföreningen Örnsköldsvik använder hashtagg vid olika inlägg i sociala medier som exempelvis #bcförnsköldsvik #bekämpabröstcancer och #röstenförbrösten

Rosa bandet på rosa tonad platta.jpg

Rosa bandet

Det rosa bandet är den internationella symbolen för kampen mot bröstcancer. Bröstcancerförbundet säljer sedan 1994 originalbandet, under kampanjmånaden Rosa Oktober.

Två olika rosa band

I Sverige säljs två olika rosa band: Bröstcancerförbundets enfärgade ceriserosa och Cancerfondens med ny design varje år. Om du vill att ditt bidrag ska gå odelat till bröstcancerforskning, är det Bröstcancerförbundets rosa band du ska köpa. Det används världen över men vi har ensamrätt till det i Sverige och alla intäkter går till vårt arbete med att bekämpa bröstcancer.

Bröstcancerförbundets insamlade medel går till stöd till drabbade och till forskning inom bröstcancer. Allt för att färre ska drabbas av bröstcancer. Intäkterna från försäljningen av Bröstcancerförbundets rosa band är öronmärkt till bröstcancerforskning.

Rosa bandets historia

Rosa bandet har sitt ursprung i USA, liksom oktober som bröstcancermånad. Initiativet togs av kosmetikföretaget Estée Lauder 1992. Bröstcancerförbundet driver sedan 1994 en kampanj för rosa bandet under namnet Rosa Oktober.

• 1994 påbörjade Bröstcancerförbundet samarbetet med Estée Lauder och började då sälja det rosa originalbandet.
  • 2001 fick rosa bandet en större spridning och genombrott i Sverige då Amelia Adamo gav ut en specialutgåva av tidningen Amelia, med namn Amelia Pink Ribbon. Specialtidningen var en engångsföreteelse men tidningsdrottningen Amelia Adamos engagemang lever vidare.

2006 började Cancerfonden sälja ett eget rosa band, med ny design varje år. Intäkterna går till forskning om alla cancerformer.