Gåvomottagare – skattereduktion för månadsgivande

Nu har du som månadsgivare till Bröstcancerförbundet möjligheten att få tillbaka 25 procent på din gåva från Skatteverket. Det innebär att om du skänker 400 kronor till bröstcancerforskningen per månad så betalar du bara 300 kronor.

Publicerad 18 maj 2021

pappa_dotter_leende_rektangel.2e16d0ba.fill-1600x800.jpg

Hur stor behöver gåvan vara?

Varje gåva behöver vara på minst 200 kronor och det totala gåvobeloppet minst 2.000 kronor på ett kalenderår, till en eller flera organisationer som är godkända gåvomottagare hos Skatteverket. Högsta beloppet som ger skattereduktion är 6.000 kronor per år.

Hur mycket får jag tillbaka?

Skattereduktionen är 25 procent av det totala gåvobeloppet. Det innebär att om du har gett gåvor till ett värde av totalt 6.000 kronor under det gångna året får du tillbaka 1.500 kronor.

Vilka gåvor omfattas?

Bröstcancerförbundet blev godkänd gåvomottagare 7 april 2021, vilket innebär att rätten till skattereduktion gäller för månadsgivande från det datumet. För att kunna skicka kontrolluppgift till Skatteverket behöver vi kunna koppla ditt personnummer till dina gåvor. Det kan vi när du registrerar dig som månadsgivare.